за да намерите желания от Вас езиков курс. ![]() 02/ 988 86 04 |
21 държави — 509 езикови курса ![]() Избор на средно училище във ВеликобританияПред учениците и техните родители стои задачата да изберат такъв тип учебно заведение за средно обучение, така че неговите характеристики най-пълноценно и добре да помогнат на децата и юношите да развият способностите и талантите си и да спомогнат за успешното продължаване на бъдещото образование в британските (или намиращи се другаде по света) висши училища. Децата, идващи във Великобритания от чужбина, обикновено постъпват в частни училища тип пансиони и то в такава възраст, в която не всеки родител би решил, че детето му може да учи в чужда държава. По принцип чуждестранните ученици могат да се присъединят към процеса на обучение за получаване на средно образование във всеки един момент. Там всичко зависи от общия успех на конкретното дете, нивото му на владеене на английски език, резултатите от тестовете за кандидатстване, а също така от наличието на свободни места в училищата. В много британски учебни заведения (особено с по-голям процент чужди ученици в тях) успоредно с учебната програма има интензивни езикови курсове по английски, които помагат на децата по-бързо да се адаптират към езиковата среда. Също така има специални международни учебни центрове, където се провежда подготовка за английските училища по всички направления: езиково, образователно и психологическо. Тези центрове предлагат обикновено програми за средно образование за GCSE, подготвят (включително и чрез интензивни курсове) за A-level и IB. В сферата на средното обучение най-често децата и юношите от чужбина влизат в британските училища във възрастта 11-13 години или на 16-17, когато започва подготовката за A-level-програмата. За учениците от чужбина е задължително вземането на сертификата GCSE, а след това и на A-level. Това са своеобразни атестати за зрялост, потвърждаващи нивото на знания по едни или други дисциплини и позволяващи обучението да бъде продължено в Англия. След завършването на средното училище и получаването на атестата GCSE, може да се пристъпи към следващия етап на образованието – програмите A-level или IB. Като цяло средно образование във Великобритания може да бъде получено в частните училища-пансиони или колежите и международните учебни центрове. Основно внимание се отделя на разкриването на индивидуалните способности на учениците, техните таланти и разностранното им развитие и това не са само красиви думи, а ежедневна практика в тези образователни институции. Понякога училището или колежът имат и професионален профил от типа на живопис, дизайн, мода, актьорско майсторство и т.н. Учениците живеят в квартири по 1-6 души в стая (по-малките) или 1-2 (по-големите) или в британски семейства (по 1-2 човека). Всяко дете има и специален опекун, който се назначава официално и носи отговорност за него. Храненето е обикновено пълен или полупансион. Британските училища също така предоставят добри възможности за спортни занимания или за такива по отделни видове изкуства. Учениците имат на разположение различни опции за избор за начин на подготовка за постъпване в британско средно учебно заведение. Съществуват училища и колежи, в които има своеобразни „пробни” учебните програми за чужденци (варианти на подготвителен етап). Най-разпространеният способ за подготовка обаче е обучението в Международните учебни центрове. Последните играят особена роля в системата на британското образование. Те функционират специално за нуждите на чуждестранните ученици и предлагат комплексни програми, които съчетават подготовката за обучението в британските частни училища, колежи и университети с изучаване на английски език. Преимуществото на този вид курсове е, че те от една страна помагат на тийнейджърите отлично да научат езика на Шекспир, а от друга постепенно и адекватно ги приспособяват към ежедневния им живот в новите условия. Сред чужденците, планиращи да получат образование „наравно с английските си връстници” има голямо търсене по отношение на тези Международни учебни центрове, действащи на базата на традиционните британски училища, пансиони и университети. Там един ученик може да се готви за влизане в „чисто английско училище” или да премине курс по подготовка за ВУЗ в условия най-близо доближаващи се до реалните. Най-често в тези центрове за обучение и пребиваването е организирано на територията на даден кампус и това несъмнено има своите плюсове – студентите могат да се запознават с връстниците си от Великобритания, да наблюдават лайфстайла и ежедневието им, да участват с тях в съвместни мероприятия и т.н. Същевременно учениците от чужбина се намират в особено положение, защото се отделя достатъчно много време на уроците по английски език. Програмите за тях също са ориентирани към това те задълбочено да се запознаят и със самата страна, нейните култура, традиции, история, особености и обществен живот. Децата и тийнейджърите по-лесно се адаптират към характеристиките на британския бит в обкръжението на чуждестранни ученици, не се стесняват пред себеподобните си и не чувстват тежестта на някакви предимства, които да бъдат евентуална пречка за пълноценното им общуване. Не на последно място преподавателите и сътрудниците в Международните учебни центрове имат голям опит в работата с юноши и младежи от чужбина и се отнасят с подчертано разбиране и готовност винаги при нужда да окажат помощ, по отношение на индивидуалните или националните особености и проблеми на всеки един ученик. Международните учебни центрове са създадени за нуждите на учащите се от чужбина през 1977 г. (първият подобен център е основан в Шерборн при местното учебно заведение), въз основа на съществуващите класически британски частни училища. Те са ориентирани към ученици от 10 до 18-годишна възраст. Най-престижните от тях се намират в Шерборн, Родал, Тонтон, Бедфорд и др. През 1997 г. е създадена и специална британска Асоциация на международните центрове. Най-често само след година престой в тях учениците вече са подготвени (след като интензивно изучават английски, математика, история, география, технически дисциплини и т.н.) да продължат обучението си в класическите образователни институции в Обединеното кралство. Важна и основна характеристика, допринасяща за успеха на образователния процес в Международните учебни центрове, е и това, че там учащите се имат занятия в малки групи – до шест човека. Учениците, идващи от чужбина във Великобритания и техните родители могат да изберат и профилиран тип британски учебни заведения. Например, тези по музика общо в Англия и Шотландия на брой са пет - Yehudi Menuhin School, Purcell School, Wells Cathedrall School, Chethams School of Music и St Marys Musical School (Единбург). Също така има над 40 училища по хорово изкуство, членуващи в Асоциацията на хоровите училища, в които се обучават към 15 хиляди души. Английските учебни заведения, предлагащи профил по танци и балет, са четири и са частни. Това са Elmhurst School for Dance and Performing Arts, Arts Educational School in Tring, Hammond School of Dance and Education, а най-престижното от тях е световноизвестното Royal Ballet School. Един от най-важните избори, стоящи пред учениците и техните родители, е какъв тип учебно заведение да предпочетат – хомогенно по полов признак (само за момчета или единствено за момичета) или смесено. При въпросния избор трябва да се изхожда от факта, че специалистите не са единодушни по въпроса, кое е от по-голяма полза за юношите и децата. При единия тип училища предимството е, че момичета и момчета са заедно и чисто психологически свикват по-лесно да общуват ежедневно едни с други, да се разбират и да не се делят. При разделените по полов признак учебни заведения, обаче успехът на практика е по-голям и често се оказва, че когато момчета и момичета учат поотделно, демонстрират по-добри резултати в образователния процес. От училища само за девойки са излезли, например, такива изтъкнати политически фигури като Маргарет Тачър, Мадлин Облрайт, Кондолиза Райс, а също така и бившата министър-председателка на Израел – Голда Меир. Рейтингът на едно училище разбира се е добре да бъде отчитан, но не бива да се превръща в самоцелен, решаващ фактор за избора на едно или друго британско учебно заведение. Необходимо е да се вземат под внимание и останалите характеристики – общите принципи и цели на дадена образователна институция, месторазположението й и степента й на безопасност, количеството на изучаваните дисциплини, възможностите за спортуване, качеството на извънкласните мероприятия, предлаганите условия на живот, процента на учещите в момента там деца и юноши от чужбина и т.н. Адекватният избор на средно училище във Великобритания трябва максимално да съответства на характера, предпочитанията и индивидуалните особености на всеки отделен ученик, защото неговият комфорт по време на образователния процес е може би по-важен от всичко. Британските училища вземат под внимание факта, че много ученици, проявяващи интерес към тях, са от чужбина и в сайтовете, дипляните, каталозите и останалите си материали предоставят необходимата подробна информация, улесняваща избора на учебно заведение, от гледна точка на по-специфичната проблематика на кандидатстващите чужденци. Така или иначе, този вид конкретика се изяснява по време на личното събеседване и другите форми на общуване с образователната институция, но все пак, за да се направи възможно най-правилния избор от страна на родителите и учащите се, трябва да бъде потърсен отговор на долупосочените въпроси. На първо място се поинтересувайте – какво количество места се отпуска за чужденци и какви са реалните шансове за прием на детето. След това: проповядва ли се в учебното заведение някаква религия и ако да, то религиозните правила еднакво задължителни ли са за възпитаниците му, допускат ли се изключения и т.н? Какви са конкретните изисквания към постъпващите деца? Какъв е преимуществено националния състав на училището? Какви са точните суми необходими за обучението и какви са сроковете за заплащането им? Цените подлежат ли на коментар и ако са възможни отстъпки, какви са процедурите те да се издействат? Какъв е размерът на допълнителните разходи (задължителни и незадължителни)? Как е организирана в училище възможността за контрол върху джобните пари на учениците? Какво трябва да направи ученикът, ако има оплаквания от рода на кражба на лични вещи и т.н.? Препоръчва ли учебното заведение свои попечители или е нужно родителите да се погрижат сами за това? Храната – колко пъти на ден е и къде? Партнира ли си училището с висши учебни заведения и ако да, то носи ли това някаква конкретна полза за завършилите го? Има ли към училището лични куратори и служба оказваща помощ при кандидатстване в университет или колеж? Колко ученици живеят в една стая или една сграда и при какви условия? Какви са изискванията относно дисциплината и какви са евентуалните наказания? Има ли допълнителни и факултативни занятия по определени предмети и най-вече по английски език и платени ли са те? Какви клубове по интереси има в училището и как се организира свободното време на децата? Колко често е нужно/възможно да се посещават учениците? Как се организира контакта със семейството и общуването на детето и училищната администрация с родителите и други подобни въпроси, отговорът на които определено ще ви помогне за най-правилния избор на средно училище във Великобритания. |
|||
© 2007—2009 Бери Груп ООД |
езикови обучение курсове училища и университети обучение в чужбина международен образователен център |